Honda e vs MINI Electric: rivalen vergelijking.

Beide zijn kleine elektrische auto’s met een retro-thema, maar hoe verhoudt de MINI Electric zich tot zijn naaste concurrent, de Honda e Opkoper auto?
De MINI Electric en Honda e zijn twee van de meest verwachte kleine elektrische auto’s en beide zijn nu te koop. Stijlvol en futuristisch, ze hebben veel aandacht getrokken en de merken kregen veel ‘blijken van belangstelling’ van potentiële kopers toen de auto’s voor het eerst werden geopenbaard.

De prachtige retrostyling van beide auto’s gaat gepaard met een aantal kleine compromissen: de actieradius en de bagageruimte zijn veel kleiner dan in de Renault ZOE EV; je kunt in een ZOE zo’n 100 mijl verder rijden tussen de laadbeurten door; en de MINI en Honda zijn niet de goedkoopste elektrische auto’s die je kunt kopen. Maar als je langs deze aspecten van het eigendom kijkt, heb je een leuke, karaktervolle elektrische auto die ontworpen is om een glimlach op je gezicht te toveren.

– Beste kleine elektrische auto’s om te kopen

We hebben ze bij mijn auto verkopen vergeleken om te zien welke het beste is.

Prijs
Afbeelding 10 van14MINI Elektrisch hatchback zijrooster
Van de twee auto’s is de MINI Electric het meest betaalbaar dankzij een startprijs van ongeveer 24.400 pond (na de overheidssubsidie van 3.000 pond voor plug-in auto’s). Hij kan een bereik van tussen de 124-144 mijl op een enkele lading aan.

Er worden drie uitrustingsniveaus aangeboden en ze zijn allemaal standaard voorzien van voldoende uitrusting, waaronder navigatiesysteem, cruisecontrol en een tweezone-luchtcontrol. Het upgraden naar de hogere trimniveaus kost respectievelijk 26.900 pond en 30.900 pond. Dat betekent dat de MINI Electric niet veel duurder is dan een high-spec benzine MINI en dat kopers zich kunnen verheugen op veel goedkopere gebruikskosten dan wanneer ze een benzinemodel zouden bezitten.

De ongelooflijk positieve reacties van het publiek op het Honda Urban EV-prototype (de oorspronkelijke naam van Honda e) maakten dat de auto voorbestemd was om een volwaardig productiemodel te worden. De Honda e is gebouwd op een speciaal EV-platform en heeft een high-tech cabine vol met beeldschermen, maar het is de dinky, retro-styling van het exterieur die in eerste instantie natuurlijk in het oog springt. Honda beweert dat de auto een totale actieradius van 137 mijl kan halen met één enkele lading (iets minder als je de grotere lichtmetalen velgen specificeert), en hij begint bij 26.660 pond, dus iets goedkoper dan een MINI Electric uit het middensegment.

Aandrijflijn, prestaties, oplaadtijden en actieradius
Bereik en oplaadtijden zijn twee belangrijke informatie die potentiële kopers willen weten over elektrische auto’s.

De MINI Electric heeft een bereik van 124-144 mijl en kan worden opgeladen in vier uur met behulp van een 7kW wallbox of ongeveer 35 minuten tot 80% met behulp van een DC fast-charger. Hij heeft een 181 pk sterke elektromotor en een 32,kWh accu die worden gedeeld met de BMW i3. Het vermogen gaat naar de voorwielen en geeft die auto een 0-62mph sprint tijd van 7,3 seconden. Terwijl het vermogen van de MINI Electric zeer vergelijkbaar is met dat van de benzine Cooper S, dempt het extra gewicht van 130 kg de acceleratietijd. De MINI Electric heeft twee regeneratieve reminstellingen om de accu onderweg bij te vullen.

De Honda e heeft een actieradius van 137 mijl en kan met een 100kW snellader in 20 minuten van 20-80% worden opgeladen. Een 7kW wallbox thuis laadt de auto in ongeveer zes uur op. Hij heeft een 148 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft en een zeer korte draaicirkel, dus biedt hij een vinnig rijgedrag. Honda zegt dat 0-62mph minder dan acht seconden duurt en dat de Honda e overeenkomt met de Civic Type R voor koppel. Het vermogen wordt geleverd door een 35,5kWh accu, die onderweg kan worden opgeladen door zeven rem-regeneratie modi.

Auto verkopen Exterieurontwerp
Beide kleine EV’s hebben onderscheidende ontwerpen met een grote aantrekkingskracht. In het verleden hebben veel elektrische auto’s te lijden gehad van ofwel een ietwat duister ontwerp ofwel een ontwerp dat veel te eigenaardig is voor een groot aantal kopers.

Afbeelding 9 van14MINI Elektrische hatchback achterste 3/4 tracking
De MINI Electric en de Honda e zijn gericht op de korte afstandspendelaar. De MINI Electric lijkt sterk op de conventionele MINI hatchback, met hetzelfde retro-design versterkt door modelspecifieke vierspaaks lichtmetalen velgen. Hij is standaard voorzien van gele koetswerkaccenten en speciale badges om aan te geven dat het om de elektrische versie gaat, maar de kleur van de accenten kan worden gewijzigd. Net als bij de andere modellen in het MINI gamma kunnen kopers hun auto’s personaliseren met een reeks optionele styling en kleurenschema’s. De MINI Electric kan alleen worden uitgerust met lichtmetalen 16 of 17 inch wielen.

De Opkoper BMW heeft een ouderwets design dat doet denken aan de originele Civic hatchback uit de jaren zeventig. Er zijn slechts vijf kleuropties beschikbaar, met zwarte details op het dak, de motorkap, de voorgrille en de onderzijde van de carrosserie die voor contrast zorgen. De gedurfde styling verbetert de retro-uitstraling van de auto en er zijn stylingkronkels, waaronder een oplaadpoort in de motorkap, verlichte badges voor en achter, pop-out deurhendels en zijwaarts gemonteerde camera’s die de conventionele buitenspiegels vervangen.

Interieurontwerp
Als u denkt aan het kopen van een kleine EV en u zich de hogere aankoopprijs kunt veroorloven die met een benzine of diesel equivalent wordt vergeleken, lijkt het eerlijk om te verwachten dat cutting-edge technologie de electri aanpast.